Isabelle: “Ik was op zoek naar een product dat je lang kan bewaren en waarvan je gemakkelijk meerdere stuks verkoopt. Zo kwam ik bij de idee om wijn te verkopen. Ik heb contact gelegd met een groothandelaar in wijn, in mijn geval Wijnen Herman in Wevelgem. Ik legde uit wat ik wilde doen en onderhandelde over de prijs. Ik selecteerde samen met hem een beperkt assortiment: drie rode wijnen, drie witte wijnen en een cava. Zo heb je iets in de aanbieding voor mensen die niet geneigd zijn veel geld uit te geven, maar ook voor mensen die bereid zijn om dure wijn te kopen. Zeker mijn cava verkocht als zoete broodjes! Ik wilde kwaliteit bieden en aangezien ik mijn actie ruim op tijd startte, verkocht ik een paar maanden later aan dezelfde klanten nog een bestelling. In de zomer deed ik een extra actie en voegde ik een rosé wijn toe aan mijn assortiment. Ik reed elke maand naar de wijnhandel om een voorraad op te halen. Die zette ik in mijn garage. Ik moest gelukkig niet meteen betalen, maar mocht dit in schijven doen. Alle flessen die ik over had, mocht ik ook terugbrengen. Als mensen een bestelling deden, konden ze cash betalen of met een overschrijving. Ik hield een overzicht bij met alle bestellingen en gegevens van mijn klanten, zo kon ik de betalingen opvolgen.”
De wijnverkoop van Isabelle
Hoe kwam je op het idee van een wijnverkoop en hoe heb je dat aangepakt?
Vond je het ook leuk om te doen?
Isabelle: “Soms was het heel intensief en tijdrovend, maar op andere momenten verdiende ik 400 euro op één dag. Zo kreeg ik een gigantische bestelling binnen van een toneelgezelschap die mijn wijn wilde schenken op de receptie van hun première. Ik organiseerde verschillende wijnproefavonden, “Café Benin”, deze waren wisselend lucratief. Natuurlijk waren ze ook plezant! Een belangrijke kanttekening bij zo’n verkoop is de boekhouding. Ik heb onderschat hoe ingewikkeld het na een tijdje werd, maar ik heb daar dan ook helemaal geen ervaring mee. Wat ik fijn en tegelijk minder fijn vond, was de hoeveelheid wijn die in mijn huis stond. (lacht) Ik heb zelf veel wijn gedronken die periode en heb deze dus ook zelf moeten betalen. Bij de minste gelegenheid kraakte ik een flesje om reclame te maken. Leuk maar duur!”
En nu de hamvraag: heeft het veel opgebracht?
Isabelle: “Het bracht enorm veel op! Ik heb geen enkele andere actie moeten doen om aan mijn sponsorbedrag te geraken. Ik draaide een omzet van bijna 12.000 euro aan wijn en had een kleine 4000 euro winst. Ik zou het dus meteen opnieuw doen! Ik ontmoette ook enorm veel mensen, wat ik heel leuk vond. Ik leerde bovendien bij over wijn en kreeg veel complimenten over mijn selectie en de kwaliteit van de producten.”
De belangrijkste tips van Isabelle :



Maandagvoormiddag, de tweede fietsdag, al bijna 50 km geploeterd door de brousse. Klimmen, dalen, dwars door rivieren en dichte beplanting, het warmste moment van de dag breekt aan. Benin test mijn vaardigheden en mijn uithoudingsvermogen tot het uiterste. Ik kan niet meer, ik val stil. Ananas, sportdrank, energybars, peperkoek en suikerwafels. Ik neem alles aan om mijn kracht terug te vinden, tevergeefs. Nog 2 km tot aan onze schaduwrijke middagboom en dan… de redding! Een hele groep kindjes komt me aanmoedigen en roepen in koor: “allé Isabelle, allé Isabelle!”. Een innerlijke boost van ontroering zet mijn benen weer in beweging. Met ogen vol tranen bereik ik eindelijk de verdiende rust.
